BienVINue eerste Neerpeltse pop-up

Sinds 1 juni is in de Kerkstraat de eerste Neerpeltse pop-uphandelszaak geopend. Een pop-up is een winkel, horecazaak, dienst, … die zich tijdelijk in een leegstand pand vestigt en er - zoals popcorn - even uit het niets “opspringt”, pop-upt.

Kansen voor ondernemers

De formule van de pop-up geeft de ondernemer de mogelijkheid om zijn handelsactiviteit tijdelijk en zonder langlopende of al te veel verplichtingen op een nieuwe locatie aan nieuw cliënteel te presenteren.

Tegelijkertijd kan de pop-upzaak experimenteren en ervaren of het aanslaat en of er cliënteel voor is, zodat ze indien ze dit wenst zich er ook definitief kan vestigen.

Opportuniteiten voor eigenaars

Ook voor de eigenaars van de leegstaande panden zijn pop-ups een leuke formule. Het zet hun pand en de mogelijkheden ervan in de kijker. Bovendien wordt de periode van leegstand onderbroken waardoor ook leegstandsheffingen e.d. worden vermeden. En de kleine gebruiksvergoeding die de eigenaars krijgen, is een tegemoetkoming voor de vaste kosten die inherent verbonden zijn aan de eigendom van een pand en zo deels kunnen gerecupereerd worden.

Meerwaarde voor handelskern

Tenslotte zijn pop-ups ook voor handelskernen interessant. Zij geven invulling aan leegstaande panden en zorgen zo voor meer attractiviteit en beleving. Bovendien verrijken ze het bestaande aanbod continu met nieuwe voorzieningen en geven ze nieuwe impulsen en prikkels aan handelscentra, die inspiratie kunnen bieden voor de definitieve vestiging van handelszaken.

Pop-ups zijn met andere woorden een win-win-win!

BienVINue eerste Neerpeltse pop-up

We zijn heel blij dat op de zichtlocatie vooraan in de Kerkstraat de wijnzaak bienVINue, ondersteund door ChoufMoi en Déjà Vu voor de komende maanden is neergestreken. De twee ondersteunende zaken zorgen voor extra beleving. Het assortiment zal regelmatig wijzigen en zal zodoende blijven verrassen.

BienVINue, onder leiding van onderneemster Nicole Reyskens (ex-Burocad), importeert natuurlijke wijnen uit Zuid-Frankrijk, van Belgische wijnboeren die er een wijndomein hebben. ChoufMoi staat voor ambachtelijke Marokkaanse home en table ware. Déjà Vu is gespecialiseerd in brocante en totaalinrichting in Franse stijl.


Samen hebben ze het leegstaande pand op nummer 4 in de Kerkstraat bijzonder sfeervol en aantrekkelijk ingericht.

 

“Neerpelt is een bruisend centrum dankzij een brede waaier aan handelsactiviteiten en uitgebreide horeca. Mede daardoor heeft de gemeente een erg sympathieke uitstraling”, aldus Nicole Reyskens. “Wanneer je in Neerpelt komt, valt meteen de uitbundige vriendelijkheid en behulpzaamheid op. De mensen zijn er open minded en leggen een fijne nieuwsgierigheid aan de dag. Ik was op zoek naar een nieuwe locatie en dan kwam Neerpelt meteen als meest geschikte gemeente naar voor. Dankzij het nieuwe pop-upbeleid van Neerpelt, kwam dat voor beiden erg goed uit. Ik uit hierbij dan ook mijn dankbaarheid om de geboden gelegenheid!”


De pop-up is de komende maanden open, elke donderdag en zaterdag van 14 tot 20 uur en op vrijdag van 14 tot 21 uur.

Werken aan centrumversterkend beleid

Dat de gemeente Neerpelt hier het voortouw heeft genomen, hoeft niet te verbazen.
De lokale handelskernen zijn de laatste jaren aan grote veranderingen onderhevig, de leefbaarheid ervan staat erg onder druk. Die veranderingen vinden o.m. hun oorsprong in economische ontwikkelingen op wereldvlak, e-commerce en internetverkoop, grootschalige perifere ontwikkelingen, gewijzigd koopgedrag. Het is een permanente evolutie waarvan het einde nog niet in zicht is.

Met initiatieven als voorgevelrenovatie, vernieuwing van de publieke ruimte (o.m. Kerkstraat, Forte), promoties, Bedrijvige Kern, public wifi, de Neerpelt App, ... werkt de gemeente permanent aan een flankerend en ondersteunend commercieel centrumversterkend beleid.

Het recentste initiatief in dit rijtje is het faciliteren van pop-ups. De gemeente zocht contact met eigenaars van leegstaande panden en ging tevens op zoek naar passende invullingen.

Ook elders in het kernwinkelgebied wil de gemeente de pop-upformule nog concretiseren, en lopen er gesprekken met eigenaars en handelaars om pop-ups te starten.

Ondernemers die interesse hebben om in Neerpelt een pop-upzaak te starten, mogen steeds contact opnemen met het gemeentebestuur.

Gepubliceerd op dinsdag 6 juni 2017 10.06 u.