Nieuwe website

Op donderdag 22 juni lanceert de gemeente Neerpelt haar nieuwe website. Deze nieuwe site zet volop in op gebruiksgemak en zorgt ervoor dat de burger via één weg binnen enkele muisklikken de gewenste informatie over de dienstverlening van gemeente en OCMW kunnen terugvinden.

Sterke zoekfunctie en toptaken

Op de rustgevende homepagina, met daarop steeds een sterk sfeerbeeld die past bij de tijd van het jaar of bij de Neerpeltse actualiteit, staat een sterke suggestieve zoekfunctie centraal. Onder de zoekfunctie en onderaan de eerste pagina staan snelkoppelingen naar de meest actuele en meest gevraagde zaken.

De zoekfunctie en de homepage van de website zorgen dat de burger snel tot bij de gewenste informatie komt. Wie iets meer tijd heeft en graag ontdekt wat de gemeente allemaal doet rond bv. participatie, vindt in de menustructuur makkelijk zijn weg.

De tijd van surfen op het internet is voorbij. Een inwoner komt niet meer naar de website van zijn gemeente om te lezen waarmee de gemeente en haar diensten zich dagelijks bezig houden, maar wel om snel een antwoord te vinden op zijn vraag.

Onderzoek wijst uit dat 90% van de mensen voor dezelfde 7 à 8 zogenaamde ‘toptaken’ naar een gemeentelijke website komt: openingsuren, attesten, recyclagepark, activiteitenoverzicht,… Daarom is ‘less is more’ hét centrale uitgangspunt van de nieuwe website. Vaak worden te veel zaken op de homepagina geplaatst, maar dit werkt averechts; de burger verdrinkt immers in de veelheid aan informatie en geeft zijn zoektocht snel op.

Online dienstverlening 24/7

De nieuwe website is net zoals de vorige site vlot raadpleegbaar op tablet en smartphone en laat de burger toe om steeds meer zaken van thuis uit te regelen.

Zo kan je 14 akten en attesten (bv. geboorteakte, uittreksel bevolkingsregister) volledig zelf opvragen en heb je deze met enkele muisklikken in je mailbox. Zelfs een kaartlezer is voor deze documenten niet meer vereist. De gemeente maakt hiervoor als een van de eerste gemeenten in Vlaanderen gebruik van het MyDigipass-platform. Dankzij MyDigipass kan je met je smartphone je identiteit bewijzen, zonder dat je daarvoor telkens je e-ID en kaartlezer moet bovenhalen.

Naast het opvragen van deze akten en attesten is het ook mogelijk om een aantal andere zaken, zoals bv. een subsidie, online aan te vragen.

Gloednieuw stratenplan

Eveneens nieuw in de website is het stratenplan van de gemeente, waarin heel wat interessante plaatsen, de zogenaamde POI’s (Points of Interest), zijn opgenomen, zoals de locatie van alle AED-toestellen, de parkings in Neerpelt centrum, kinderopvanginitiatieven etc. Bovendien is er ook een koppeling met GIPOD (Generiek Informatieplatform Openbaar Domein) voorzien, waardoor informatie over werken of manifestaties op openbaar domein (bv. werken aan de brug op de Hamonterweg) vlot raadpleegbaar zijn.

Verenigingengids

In de nieuwe website werd ook een verenigingengids voorzien. De rol die verenigingen en organisaties opnemen op tal van domeinen in de Neerpeltse gemeenschap, is van onschatbare waarde. Daarom voorzien we op de gemeentelijke website een overzicht van alle verenigingen. Dankzij de verenigingengids kan elke vereniging haar eigen pagina met de belangrijkste info zelf beheren.

Uitinneerpelt.be in de steigers

Voor de verenigingen voorziet de gemeente na de zomervakantie bovendien een aparte website UiT in Neerpelt. Deze website zal dé centrale plaats worden voor iedereen die op zoek is naar een leuke vrijetijdsbesteding én voor alle verenigingen en organisaties die een activiteit organiseren en deze kenbaar willen maken.

Nieuwe stap in dienstverlening

De nieuwe website is voor de gemeente Neerpelt een nieuwe stap in de digitale dienstverlening, die voor vele zaken al een evenwaardig alternatief is voor de klassieke dienstverlening aan het loket. Doordat de burger de gewenste informatie online vindt en een aantal zaken van thuis uit kan aanvragen of zelfs afhandelen, is in veel gevallen een bezoekje minder aan het gemeentehuis nodig of soms zelfs helemaal overbodig.

De betrachting is om steeds efficiënter en klantvriendelijker te werken. We werken aan een 24/24 – 7/7 dienstverlening. De website is daarvoor als het ware ons digitaal gemeentehuis. Daardoor komt er bij de medewerkers gaandeweg tijd vrij om de dienstverlening in het gemeentehuis zelf nog persoonlijker te kunnen aanbieden.

 

Voor meer info:

Raf Drieskens
burgemeester, tevens bevoegd voor informatie en communicatie
tel. + 32 11 80 97 40
raf.drieskens@neerpelt.be

Hilde Vandervelden
gemeentesecretaris
tel. +32 11 80 97 43
hilde.vandervelden@neerpelt.be

Wim Neven
communicatieverantwoordelijke
tel. + 32 11 80 97 57 
wim.neven@neerpelt.be

U kunt op dit bericht reageren via reacties@neerpelt.be. De reacties komen binnen bij de gemeentesecretaris Hilde Vandervelden.

We helpen je ook graag verder via www.facebook.com/gemeenteneerpelt of op twitter via www.twitter.com/3910neerpelt.

Gepubliceerd op donderdag 22 juni 2017 10.54 u.