Nieuwe Neerpeltse pop-up voor mama en kind

In ‘Plaza Forte’ in de Kloosterstraat in Neerpelt heeft een nieuwe pop-up zijn deuren geopend. Voor deze gezellige, overdekte marktplaats sloegen zeven ondernemers de handen in elkaar. Ze richten zich op mama’s en kinderen.

Bij Plaza Forte vind je kinderkleding, hebbedingetjes en knutselmateriaal. Er worden workshops georganiseerd en er is een eetstand. Je kan er nog tot 6 juli terecht en dit van woensdag tot en met zaterdag. De eetstand van Stoempkot is van maandag tot en met zaterdag geopend. De openingsuren vind je op www.facebook.com/PlazaForte.

Tweede editie Plaza Forte

De pop-up bevindt zich in de Kloosterstraat 16, bus 3. Op deze locatie werd in het najaar van 2017 voor het eerst een tijdelijke ‘mercado’ ingericht, waarbij de nadruk lag op natuur en ambacht. Deze kreeg de naam Plaza Forte mee.

Voor de nieuwe pop-up werden de naam en het concept behouden. Door de focus te leggen op vrouwen en kinderen heeft Plaza Forte nu een andere invulling. Het is een samenwerking tussen Selecti, Little Dress, Studijoke, Suikerboetiek, Calmthe, Happy Hobby en Stoempkot.

Kansen voor ondernemers

Een pop-up is een winkel, horecazaak of dienst die zich tijdelijk in een leegstand pand vestigt. Deze formule geeft de ondernemer de mogelijkheid om zijn handelsactiviteit tijdelijk en zonder langlopende of al te veel verplichtingen op een nieuwe locatie aan nieuw cliënteel te presenteren. Tegelijkertijd kan de pop-upzaak experimenteren en ervaren of het aanslaat en of er cliënteel voor is, zodat ze zich er eventueel ook definitief kan vestigen.

Opportuniteiten voor eigenaars

Ook voor de eigenaars van de leegstaande panden is een pop-up een leuke formule. Het zet hun pand en de mogelijkheden ervan in de kijker. Bovendien wordt de periode van leegstand onderbroken waardoor ook leegstandsheffingen e.d. worden vermeden. De kleine gebruiksvergoeding die de eigenaars krijgen, is een tegemoetkoming voor de vaste kosten.

Meerwaarde voor handelskern

Ten slotte zijn pop-ups ook voor handelskernen interessant. Zij geven invulling aan leegstaande panden en zorgen zo voor meer attractiviteit en beleving. Bovendien verrijken ze het bestaande aanbod continu met nieuwe voorzieningen en geven ze nieuwe impulsen en prikkels aan handelscentra, die inspiratie kunnen bieden voor de definitieve vestiging van handelszaken.

Pop-ups zijn met andere woorden een win-win-win!

Werken aan centrumversterkend beleid

De lokale handelskernen zijn de laatste jaren aan grote veranderingen onderhevig. De leefbaarheid ervan staat erg onder druk. Met initiatieven als het faciliteren van pop-ups, premies voor voorgevelrenovatie en herlocalisatie, vernieuwing van de publieke ruimte, promoties en zo meer werkt de gemeente Neerpelt permanent aan een flankerend en ondersteunend commercieel centrumversterkend beleid.

Ondernemers die interesse hebben om in Neerpelt een pop-upzaak te starten, mogen steeds contact opnemen met het gemeentebestuur.

Gepubliceerd op donderdag 26 april 2018 17 u.